Saturday 23 September 2017

এই সুৰটি মই সৰগত শুনিম



সুশৃংখল শব্দ আৰু সুৰৰ সমন্বয়ে মানৱ চিত্তক আহ্লাদিত কৰেসুৰ আৰু ধ্বনিৰ সমন্বয়ত সৃষ্টি হোৱা এইবিধ কলাই ' সংগীতএই স্বৰধ্বনি মানুহৰ কণ্ঠ নিঃসৃত অথবা যন্ত্রোৎপাদিত অথবা উভয়ৰে সংমিশ্রণত ' পাৰেযন্ত্ৰ সংগীতৰ এক স্বকীয় মাদকতা আছেযন্ত্ৰ সংগীতৰ ধ্বনিয়ে গায়কৰ কণ্ঠেৰে নিগৰা সংগীতক এক মাত্ৰা প্ৰদান কৰেসংগীতৰ এই জগতখনত গায়ক, গীতিকাৰ, সুৰকাৰ আৰু বাদ্যযন্ত্ৰী সকলৰ ভূমিকা অনস্বীকাৰ্য

সঙ্গীত জগতৰ এজন অন্যতম সুৰকাৰৰ সুৰৰ ছন্দময়তাৰ আঁকবাকে মোৰ মনটো জোকাৰি 'সমগ্ৰ বিশ্বকে সুৰৰ যাদুৰে মোহিত কৰি ৰখা সুৰকাৰ যে তেওঁ ! শৈশৱৰ পৰাই কাণেৰে কমকৈ শুনা সুৰকাৰজনৰ হৃদস্পন্দনৰ গতিও অনিয়মিতনিজৰ অনিয়মিত হৃদস্পন্দনৰ অনুকৰণ কৰি তেওঁ সৃষ্টি কৰি যায় মায়াময় সুৰৰ মূৰ্চনাগৱেষক সকলৰ মতে এই কাৰণতেই হয়তো তেওঁৰ প্ৰায়বোৰ সুৰৰ ছন্দতেই আছে এক অস্বাভাৱিক অথচ প্ৰাণময় উঠা-নমাৰ এক মায়াময় যাদুৰ পৰশজন্মৰ পৰাই কাণেৰে কমকৈ শুনা সুৰকাৰ জন পিছলৈ সম্পূৰ্ণ বধিৰ হৈ পৰেকাণেৰে নুশুনিলেও কিন্তু তেওঁ সৃষ্টি কৰি গৈ থাকিল এটাৰ পিছত এটাকৈ অবিশ্বাস্য মায়াময় সুৰৰ মূৰ্চনা, অসাধৰণ চিম্ফনীহয়, আপুনি থিকেই ধৰিছেসেই সুৰকাৰ জনেই ' লাডউইগ ভান বিথোভেন

সুৰকাৰ হিচাবে বিথোভেনৰ প্ৰাৰম্ভিক সময়চোৱা খুব ভাল নাছিলতেওঁৰ সংগীত শিক্ষকজনে হতাশ হৈ কৈছিল, “এজন সুৰকাৰ হিচাবে তুমি বেছি আশা নকৰি পিয়ানো বজোৱাতেই মনোনিবেশ কৰা”। সেই সময়ত প্ৰচলিত ধ্ৰুপদী সংগীতৰ ধাৰাৰ পৰা আঁতৰি আহি ৰোমাণ্টিক সুৰ সৃষ্টিৰ প্ৰয়াস কৰি বিথোভেন সমালোচনাৰো সন্মুখীন হৈছিল

বয়স বাঢ়ি আহি বিশৰ ওচৰা-ওচৰি হয় মানে বিথোভেনক আন এটা সমস্যাই জুৰুলা কৰি যায়এদিন বিথোভেনে লগৰ দুজনমান বন্ধুৰ লগত ফুৰিবলৈ যাওঁতে এজন গৰখীয়াই বাঁহী বজাই থকা দেখা পাই গৰখীয়াজনৰ বাঁহীৰ সুৰটো শুনিবলৈ আগ্ৰহ প্ৰকাশ কৰি গৰখীয়াজনৰ ওচৰ পালেগৈকিন্তু বিথোভেনে মন কৰিলে যে তেওঁ বাঁহীৰ সুৰটো ভালকৈ শুনা নাইবন্ধু দুজনক এই বিষয়ে সোধাত তেওঁলোকে ভালকৈয়ে শুনা বুলি কোৱাত তেওঁ আচৰিত 'সিদিনাই বিথোভেনে প্ৰথম বাৰলৈ গম পাইছিল যে তেওঁৰ শ্ৰৱণ শক্তি যথেষ্ঠ হ্ৰাস পাইছে

সময় বাগৰাৰ লগে লগে বিথোভেন সম্পূৰ্ণ বধিৰ হৈ পৰিলইতিমধ্যে তেখেতৰ হৃদযন্ত্ৰৰ বিকাৰেও দেখা দিছিলকিন্তু সংগীতৰ প্ৰতি তেওঁৰ ৰাপ মুঠেও কমা নাছিলকাণেৰে একোৱেই নুশুনা এজন মানুহৰ বাবে সংগীতৰ পৰিভাষা কি ' পাৰে বাৰু? এই কঠিন প্ৰশ্নটোৰ উত্তৰটো ' লাডউইগ ভান বিথোভেন

বিথোভেনৰ সুখ্যাতি ইতিমধ্যে চৌদিশে প্ৰসাৰিত হৈছে১৮১৭ চনৰ কথালণ্ডনৰ ফিলহাৰমোনিক 'ছাইটিৰ তৰফৰ পৰা পত্ৰ যোগে তেওঁলোকৰ বাবে এটি চিম্ফনী তৈয়াৰ কৰিবলৈ বিথোভেনক বিশেষ ভাবে অনুৰোধ কৰা 'পত্ৰখন পোৱাৰ পিছতো বিথোভেনে বিশেষ গুৰুত্ব নিদি সংগীতৰ আন কিছুমান কামতহে নিয়োজিত হৈ 'আচলতে বিথোভেনে ১৭৯৩ চনতেই যেতিয়া তেওঁ এজন ২৩ বছৰীয়া যুৱক, তেতিয়াৰ সুবিখ্যাত কবি Friedrich Schiller “Ode to Joy” নামৰ কবিতাটো সুৰেৰে সজোৱাৰ বাবে পৰিকল্পনা যুগুত কৰিছিলকিন্তু তেওঁৰ মনোমত এটি সুৰে যেন আহি ধৰা দিয়াহি নাইসৃষ্টিশীল সুৰকাৰজনে সৃষ্টি কৰিব নোৱাৰাৰ এক অব্যক্ত বেদনা বুকুত বান্ধি লৈ পাৰ কৰিছে ২৩টা বছৰতেনে এক সময়ত অৰ্থাৎ ১৮১৭ চনত লণ্ডনৰ ফিলহাৰমোনিক 'ছাইটিৰ তৰফৰ পৰা অহা পত্ৰখন তেওঁৰ বাবে গুৰুত্বহীন হৈ পৰিছিলইফালে বহুদিন পাৰ হৈ যোৱাৰ পিছতো বিথোভেনৰ কোনো সঁহাৰি নোপোৱাত ফিলহাৰমোনিক 'ছাইটিৰ তৰফৰ পৰা পুনৰ অনুৰোধ কৰা 'দ্বিতীয়বাৰৰ বাবে অহা এই অনুৰোধত বিটোভেন যেন সচকিত 'এৰা, কিবা এটা কৰিবই লাগিব…..!


১৮২২ চনত বিথোভেন নিমগ্ন ' ফিলহাৰমোনিক 'ছাইটিৰ অনুৰোধ ৰক্ষা কৰাৰ লগতে ২৩ টা বছৰৰ অপূৰ্ণ আশাটিক পূৰ্ণতা দিয়াৰ বাবেতেওঁৰ হৃদয়ত অনুৰণিত হৈ ৰোৱা অস্ফুট স্বৰবোৰক একোটা চিম্ফনীৰূপে সৃষ্টি কৰিবলৈ আৰম্ভ কৰিলেইতিমধ্যে তেওঁ চিম্ফনীটোৰ তিনিটা মুভমেন্ট সম্পূৰ্ণ কৰিছেএতিয়া চিম্ফনীটোৰ চতুৰ্থ তথা অন্তিম মুভমেন্টটো বাকীচিম্ফনীটোৰ অন্তিম মুভমেন্টটো তৈয়াৰ কৰিবলৈ গৈ বিথোভেনৰ মনত নতুন চিন্তাই বাহ 'লেকিবা এটা নতুনত্বৰ সন্ধানত যেন তেওঁ অস্থিৰ হৈ পৰিছে


দুবছৰ জোৰা গভীৰ সাধনাৰ অন্তত বিথোভেনে তৈয়াৰ কৰি উলিয়ালে তেওঁৰ চিম্ফনীটোএই চিম্ফনীটোত তেওঁ ট্ৰামপেট, ট্ৰমবোন, টিম্পানী, বাছড্ৰাম, চিম্বাল, 'প্ৰাণো, টেনোৰ, বেৰিটোন, ভায়লিন, চেলোচ, বাঁহী আৰু পিয়ানোৰ অপূৰ্ব সমাহাৰেৰে এক মায়াময় মাদকতা প্ৰদান কৰিছেতেখেতৰ এই চিম্ফনীটোক আজি আমি বিথোভেনৰ নৱম চিম্ফনী বুলি জানোবিথোভেন তেখেতৰ এই চিম্ফনীটো সৃষ্টি কৰাৰ সময়ত সম্পূৰ্ণ বধিৰকাণেৰে একোৱেই নুশুনেফিলহাৰমোনিক 'ছাইটিৰ সদস্য সকলে বিথোভেনক তেওঁৰ নৱম চিম্ফনীটো ভিয়েনাতেই সৰ্বপ্ৰথম ৰাইজৰ বাবে পৰিবেশন কৰাৰ বাবে অনুৰোধ কৰে। 


সেয়া মে, ১৮২৪স্থান ভিয়েনাইতিমধ্যে অৰ্কেষ্ট্ৰা গৃহ মানুহেৰে ভৰি পৰিছেমঞ্চত অৰ্কেষ্ট্ৰাৰ লগত জড়িত বিভিন্ন বাদ্যযন্ত্ৰীসকল সাজু হৈছেবিথোভেনে মানুহেৰে ঠাহ খাই পৰা অৰ্কেষ্ট্ৰা গৃহৰ দৰ্শকৰ পিনে পিঠি দি বাদ্যযন্ত্ৰী সকলৰ চকুত চকু থৈ ইংগিতেৰে চিম্ফনীটোৰ বাবে সাজু 'বলৈ নিৰ্দেশ দিলেট্ৰামপেট, ট্ৰমবোন, টিম্পানী, বাছড্ৰাম, চিম্বাল, 'প্ৰাণো, টেনোৰ, বেৰিটোন, ভায়লিন, চেলোচ, বাঁহী আৰু পিয়ানোৰ আদিৰ বাদ্যযন্ত্ৰী সকলে ছন্দোময় ভাবে বিথোভেনৰ নিৰ্দেশ অনুসৰণ কৰি চিম্ফনীটো বজাই 'অৰ্কেষ্ট্ৰা গৃহত গিজগিজাই থকা অগনন শ্ৰোতা সুৰৰ মায়াজালত তন্দ্ৰামগ্নএটা দুটাকৈ চিম্ফনীটোৰ তিনিটা মুভমেন্ট শেষ 'চতুৰ্থ মুভমেন্টৰ কোৰাচ আৰু বাদ্যযন্ত্ৰী সকলৰ সমলয়ে ইতিমধ্যে অৰ্কেষ্ট্ৰা গৃহলৈ কঢ়িয়াই আনিছে এক অনন্য মাদকতাশ্ৰোতাসকলে যেন উশাহ 'বলৈও পাহৰি গৈছেতেওঁলোকৰ শ্বাস প্ৰশ্বাসৰ শব্দই যেন কলুষিত কৰি তুলিব অৰ্কেষ্ট্ৰা গৃহৰ স্বৰ্গীয় অনুভূতিবোৰ……!


অগনন গুণমূগ্ধ শ্ৰোতাৰ হৃদয়ত অনাবিল আনন্দৰ বিমল অনুভূতি প্ৰদান কৰি বিথোভেনৰ নৱম চিম্ফনীটো শেষ 'অৰ্কেষ্ট্ৰা গৃহৰ সকলোবোৰ মানুহেই থিয় হৈ হাতচাপৰি বজাইছেচৌদিশে কেবল হাতচাপৰিৰ শব্দদৰ্শকৰ পিনে পিঠি দি নিৰ্বিকাৰ হৈ থিয় হৈ থাকিল বিথোভেনতেওঁ যে শ্ৰোতাৰ হাতচাপৰিৰ শব্দবোৰ একেবাৰেই নুশুনিলে! শ্ৰবন শক্তি হেৰুৱাই পেলোৱা বিথোভেনে যে নুশুনিলে তেৱেই সৃষ্টি কৰা মায়াময় নৱম চিম্ফনীটোৰ এটাও মুভমেন্ট অথবা সুৰৰ মূৰ্চনা...!! 


অৰ্কেষ্ট্ৰা দলৰেই বাদ্যযন্ত্ৰী কেৰ'লিন আঙ্গাৰে কথাটো অনুধাৱন কৰিলেতেওঁ নিজৰ আসনৰ পৰা উঠি আহি বিথোভেনৰ দুবাহুত ধৰি তেওঁক দৰ্শকৰ দিশলৈ ঘুৰাই দিলেবিথোভেনে দেখিলে যে সমগ্ৰ অৰ্কেষ্ট্ৰা গৃহৰ শ্ৰোতাই থিয় হৈ বিথোভেনৰ লগতে চিম্ফনীটোত অংশগ্ৰহন কৰা শিল্পীসকলৰ অভিবাদন কৰিছে জাউৰিয়ে জাউৰিয়ে হাতচাপৰিৰেবিথোভেনৰ মুখমণ্ডলত অলেখ ভাবৰ অব্যক্ত প্ৰকাশকেৰ'লিন আঙ্গাৰে বিথোভেনৰ ওচৰলৈ আহি হাতৰ অংগীভংগীৰে বুজাব চেষ্টা কৰিলে যে সুৰসম্ৰাট বিথোভেনৰ চিম্ফনীৰ মায়াময় সুৰে সকলোকে সন্মোহিত কৰি তুলিছে আৰু সকলো দৰ্শকে এই চিম্ফনীটোক অপূৰ্ব, অভুতপূৰ্ব বুলি প্ৰশংসা কৰিছেবিথোভেনে বুজি পাইছিল কেৰ'লিন আঙ্গাৰৰ অংগীভংগীৰ ভাষাকাৰণ তেতিয়ালৈ বিথোভেনৰ দুচকুৰ কোন দুটা আনন্দৰ দুটোপাল লোতকেৰে ভৰি উঠিছিলবিথোভেন দৰ্শকৰ পিনে দুখোজ আগবাঢ়ি ' আৰু সোঁহাতখনৰ তৰ্জনী আঙুলিটো আকাশৰ পিনে দাঙি ধৰি 'লে : "I will hear it in heaven…!"


ইতিমধ্যে সমূহ দৰ্শক তথা শ্ৰোতাৰ চকুবোৰ চলচলীয়া হৈ পৰিছিলভাগ্যৰ কি যে বিড়ম্বনা - যি সুৰে সমগ্ৰ বিশ্বক মোহাচন্ন কৰি ৰাখিছে, সেই মায়াময় সুৰটো সুৰৰ স্ৰষ্টাজনে কিন্তু কাহানিও শুনিবলৈ নোৱাৰিলে


Co-Writer: Archana Das

No comments:

Post a Comment